Laat content dat jouw bedrijf niet verder helpt niet zomaar staan. Maar gebruik het om geschreven content opnieuw waardevol te maken. Want waarom zou je opnieuw beginnen? Je hebt al tijd geïnvesteerd in content. Alleen de klok tikt door in de wereld. Leer in dit artikel lees je hoe je content dat ondermaats presteert opnieuw optimaliseert.
Als jouw inhoud niet goed zo goed presteert als verwacht, of als oude content van een half jaar tot soms jaren geleden niet meer relevant is. Is het tijd voor een update in jouw geschreven content.
Als uw inhoud niet zo goed presteert als u had verwacht, of als oude stukken die u een paar jaar geleden publiceerde niet langer relevant zijn of niet meer aanslaan, is het tijd voor een update. Met als doel van het aanpassen, herschrijven en aanvullen van oude content zodat je uiteindelijk, of zelfs opnieuw:
- Wordt gelezen;
- Betrokkenheid creëert;
- Een positie in Google verdient;
- Conversies draait via content.
Vaak is het opnieuw optimaliseren van je content een effectieve en efficiënte manier van contentmarketing. En daarbij ook goedkoop. Je hoeft niet opnieuw te investeren in het maken van compleet nieuwe content. Wat je hebt is geschreven met een doel en waarde. Wat je simpelweg doet is het aanvullen, verbeteren en opnieuw relevant maken.
Voor welk bedrijf is het bijna een moet, maar vooral een goede gewoonte om het als onderdeel van je marketing te zien. Zodat het hele jaar door het bijdraagt aan jouw doelen zonder dat het je tegenwerkt, of demotiveert. Maar eerst is het belangrijk om in kaart te brengen welke content niet goed presteert en welke stappen je kan ondernemen.
We gaan naar vrij specifieke statistieken kijken om de minder goede content in kaart te brengen. Hiervoor kan je gratis tools als Google Analytics en Google Search Console gebruiken. Maar ook betaalde tools als Ahrefs, Ubersuggest en SEranking. Zelf ben ik fan van Ahrefs 😊.
Statistieken voor rankings
- Organische zoekwoorden;
- Gemiddelde positie.
Om de content die je opnieuw gaat aanvullen te zien kijken we naar de statistieken van je organische zoekwoorden. En daarbij ook de gemiddelde positie van de content in Google. Alles wat tussen de 5-11 staat (pin je niet precies vast op deze cijfers) gaan we verder optimaliseren: dit kan resulteren in hoge posities in google!
Alles wat hoger dan 11 staat, optimaliseer of herschrijf je content. Zo kan je content uiteindelijk tussen de top komen te staan waarin we snel kunnen scoren. Weeg hierbij goed af of de content nog relevant voor je bedrijf zijn. En economisch interessant. Je kan veel tijd investeren in het herschrijven van content over Crossfitness. Maar als je sportschool alleen nog maar 1 op 1 trainingen aanbiedt, is de vraag of het de investering waard is.
Verkeer en betrokkenheid statistieken
- Paginaweergaven;
- Sessies;
- Bouncepercentage;
- Tijd op pagina;
- Welke pagina's verliezen verkeer?
Welke pagina's krijgen weinig tot geen betrokkenheid? Op welke pagina besteden lezers niet genoeg tijd en is de content niet waardevol genoeg? Dit zijn geweldige kandidaten voor optimalisatie.
Nu je in kaart hebt welke content je gaat optimaliseren. Kan je jouwzelf en je business de volgende vragen stellen om beter te begrijpen hoe het op te lossen is.
1. Zijn de zoekwoorden waarop jij je richt daadwerkelijk winbaar?
Als de inhoud niet presteert, overweeg dan eerst of het zoekwoord dat je nastreeft, wel te winnen is voor jouw bedrijf.
Als je bijvoorbeeld het zoekwoord ‘Contentmarketing’ in de content heeft gebruikt als focus en het blijft maar ergens hangen op pagina 4 of lager, kan het prima het gevolg zijn van:
- Je hebt nog te weinig autoriteit in de markt
- De concurrentie rondom ‘Contentmarketing’ is flink. Vooral met grote bedrijven als Frankwatching, B2bmarketeers en Coosto. Die al jaren flink waardevolle content maken en verspreiden.
Twijfel je of je als nieuwe speler op de markt het gaat winnen van de grote merken? Kijk dan naar langere zoekintenties op google met meerdere woorden. Of naar zoekwoorden zonder zoekvolume. Grote parels waar winst te behalen valt.
2. Is de content geoptimaliseerd met voldoende zoekwoorden en zoekwoord dichtheid?
Als de content goed geschreven is, kijk vervolgens naar de keyword dichtheid. Hoe vaak gebruik je het focuswoord? En hoe vaak gebruik je een variatie? Ga niet als een gek hetzelfde zoekwoord overal gebruiken. Deze trucjes werken niet meer. Schrijf je voor de lezer, dan schrijf je al goede content. Maar het loont zeker nog om een controle te doen op de dichtheid.
Als je Google niet genoeg signalen geeft over het zoekwoord waar jij je op wil focussen zal het ook het signaal niet oppakken. In de toekomst zal het bedrijf hier beter en beter in worden. Maar wat extra signalen zijn nooit verkeerd. Hieronder enkele tips die je kan gebruiken om genoeg signalen mee te geven in de content.
Neem uw focuszoekwoord op al deze plaatsen op voor ideale optimalisatie:
- In de H1-kop (ook wel paginatitel genoemd);
- In de metatitel en -beschrijving, idealiter aan het begin van beide;
- In de eerste alinea;
- In ten minste één van de H2-koppen;
- In ten minste één van de H3-koppen;
- Op natuurlijke wijze verspreid over de hoofdtekst;
- Alt-tekst binnen afbeelding (voor afbeeldingen die op de pagina verschijnen).
Voeg synoniemen en variaties van uw focuszoekwoord toe op deze plaatsen:
- In ten minste één H2 (afhankelijk van hoeveel er in de inhoud voorkomen);
- In ten minste één H3 (hetzelfde als hierboven);
- Op natuurlijke wijze door de content;
- Alt-tekst binnen afbeelding.
3. Heb je converterende titels en beschrijvingen over jouw pagina?
Het zijn kleine details over jouw pagina, maar kunnen een grote impact hebben. En ondanks dat Google zo’n 80% herschrijft van jouw ingevoerde teksten, blijft het essentieel om tóch hier tijd aan te besteden. Want het is informatie en een signaal waar Google haar tekst over gaat schrijven. En schrijf jij ze beter dan je concurrenten? Dan kan je de strijd ook gaan winnen.
Als ik een simpel voorbeeld pak om een laptop te kopen. Kan ik naar de Google zoekbalk gaan en intypen ‘Laptop bestellen’. Met als resultaat:
Vier bekende webshops. En wat mij direct opvalt is dat mijn ogen vallen op de blauwe afbeelding van Bol. Maar vervolgens direct ‘voor 23.59u, morgen in huis’ de aandacht overneemt en mij overtuigd. Ik ben toch weer aan het scrollen op Coolblue.nl.
Een paar tips:
- Houd je niet in. Een langere kop valt meer op en geeft je meer ruimte om creatievere teksten te maken. Beschrijf, informeer en overtuig.
- Welke zorgen/problemen ervaart de klant mogelijk? Speel daaropin. Nogmaals het voorbeeld van de laptop: als mijn laptop vandaag slecht begint te werken, wil ik morgen of misschien vandaag al starten met de nieuwe. Daarom won Coolblue in mijn zoektocht.
- Leer goede koppen en teksten te schrijven. Dat hoeft niet in één dag. Maar het boek ‘Schrijven voor het brein’ van Wim van der Mark en Martin van Kranenburg.
4. Zijn je statistieken van jouw content up to date?
Punt vier maar misschien moet het wel op plek één. Want het is een van de gemakkelijkste manieren om de content te controleren en te optimaliseren. Want up-to-date content is relevant voor de lezer. Maak je bijvoorbeeld gebruik van statistieken of nieuwsupdates, dan is het belangrijk om te controleren of de cijfers nog kloppen. En of het nieuws nog relevant is. Nieuwsberichten worden met regelmaat aangevuld omdat er nieuwe inzichten zijn. Zorg dat dit ook verwerkt wordt in jouw artikel.
Hetzelfde geldt voor links. Kloppen de links naar de betreffende website nog? Is die pagina nog online? En klopt de content nog op die pagina? Zo niet, zorg voor nieuwe bronnen en vul/herschrijf je content. Niet-kloppende informatie zal zelfs averechts werken.
5. Zorg dat de inhoud van hoge kwaliteit is.
Als de inhoud van de content dat je wilt gaan optimaliseren dun is, of misschien onvolledig dan wordt het een niet-relevant stuk. En zal ook geen waarde voor jouw business leveren.
Het kan zijn dat het onderwerp dat je wilt behandelen een stuk uitgebreider is dan het in eerste instantie lijkt. Waardoor je een mooie basis hebt gelegd. Dan is het nu tijd om het aan te vullen.
Of misschien vraagt het onderwerp juist om een stukje onderbouwing, statistieken en bronnen. Omdat je zelf wellicht nog niet de autoriteit hebt waardoor de lezer gelijk uitgaat van jouw blauwe ogen.
Het kan ook lastig leesbaar zijn. Door een bepaalde zinsopbouw, geen gebruik van afbeeldingen of misschien is de woordkeuzes niet aansluitend bij de doelgroep. Op dit punt betrap ik mijzelf ook nog erg vaak. Een zin compleet getypt op de manier hoe ik het zou uitspreken tegen vrienden. Voor mij volledig logisch, voor de lezer abracadabra.
Het zijn allemaal kwesties die te maken hebben met de kwaliteit van de inhoud. Maar ook hoe relevant de informatie is die jij verstrekt. Want wees eerlijk; als je niets van de tekst begrijpt, maakt het je ook niet uit of het nou klopt of niet. Het eindresultaat is hetzelfde. Je wordt niet geholpen.
En daarmee blijft overeind wat alle experts al een ruime tijd roepen: schrijf voor de lezer en deel kennis. Dan ben je bezig met echte content.
Het is aan te raden om een stap terug te doen en te kijken naar je gehele website. Want ook de rest kan invloed hebben op de prestaties van jouw content. Bijvoorbeeld doordat jouw website slecht bereikbaar is, door o.a. de snelheid of leesbaarheid. Wil de bezoeker jouw artikel lezen maar hij of zij staat 8 seconden naar een wit scherm te staren doordat de laadtijd extreem lang is, dan zijn ze vertrokken.
Daarnaast komt het (helaas) nog regelmatig voor dat een website niet gemaakt is voor de mobiel. Terwijl het grootste gedeelte via de mobiel op het internet zit. Maar ook grafische elementen zullen ervoor zorgen dat jouw content goed of slecht kan gaan presteren. Wordt de content slecht leesbaar, of is het gebruiksgemak zwaar ondermaats. Dan zal de content niet gelezen worden. Houd daarmee altijd in je achterhoofd dat een professional jouw website ontwerpt.
Zie jouw website daarom niet als plek waar je maar ‘wat op zet’. Maar zie het als jouw verkoopkanaal, accountmanager en klantenservice in één. Misschien wel de belangrijkste schakel in je marketing.
Nu je weet hoe je de content moet gaan optimaliseren van jouw website. Is het goed om nog eens te herhalen waarom je het doet. Simpelweg, een betere ROI (Return of Investment). Elk stukje content dat geschreven is, is een investering; geld, tijd en/of opgedane kennis. En wanneer je bezig gaat met het optimaliseren van de content, zal de investering groter worden.
Maar des te beter jouw content gaat scoren, hoe groter het rendement en de prestaties worden. En ook een langere houdbaarheidsdatum op jouw website. Want de content blijft relevant voor de markt. Met als eindresultaat: verkeer, leads, conversies, verkopen, klanten, fans, werknemers, stagiaires. Noem het maar op. Content blijft king.