Elk jaar groeit het aantal uitgaven in onlineadvertenties. Via Meta, Snapchat, LinkedIn of Pinterest. En met de groei van Tiktok en de aankomende City Targeting in Nederland zal het bedrag alleen maar oplopen. 800 miljard dollar is een getal dat je je bijna niet voor kan stellen. En dat allemaal voor leadgeneratie. Echt allemaal? Nee gelukkig niet.
Maar het is wel de eerste vraag die wordt gesteld tijdens een meeting. ‘Hoeveel budget hebben we nodig voor dit aantal leads?’. Terwijl marketeers concluderen, de hoogste ROI zit bij bedrijven die niet 100% inzetten op leadgeneratie. Zij combineren de lange met de kortetermijnresultaten. En daar hoef je als bedrijf geen Apple voor te heten. Ook de lokale sportschool kan werken aan haar branding.
Oké, je zegt dus volledig inzetten op brand marketing? Ook weer niet. Het is ook helemaal niet de vraag of je aan Performance Marketing of Brand marketing moet doen. Maar hoe je, als bedrijf, beide kan combineren om de concurrentiestrijd te winnen. Kies je alleen voor Performance Marketing. Loop je al gauw tegen de muur. Hetzelfde als je voor 100% op brand marketing inzet.
Ligt eraan. Niet het antwoord dat je wilt horen. Maar wat elke marketeer toch vaak zegt op vragen. Ter ergernis van de manager of ondernemer. Het is namelijk afhankelijk van jouw strategie en welke tactieken je gaat gebruiken.
Met Performance Marketing ben je bezig met resultaatgerichte marketing, gebaseerd op data aan het uitvoeren. Op de korte termijn, zo hoog mogelijke resultaat. Verkopen, leads binnen halen, downloads, e-books, mailadressen, telefoonnummers. Noem maar op. Alles wat je op korte termijn binnen kunt halen om sales te stimuleren. En ondernemers zijn daar gek op. Want het is meetbaat: elke euro die jij in marketing steekt, weet de marketeer hoeveel euro je er voor terug krijgt. De marketeer kan vervolgens aan de hand van deze data optimaliseren voor een maximaal rendement. Duidelijke winst, mooi toch? Met als nadeel: de concurrentie weet dit ook, waardoor elke organisatie aanwezig is. En hoe blijf je marktleider, als de vijver met vissen niet groter wordt?
Brand Marketing is geen marketing zonder rendement of KPI’s op resultaat. Laten we die fabel gelijk aan de kant schuiven. Dat het over de lange termijn wordt uitgesmeerd, moet wel duidelijk zijn. Door aan Brand Marketing te doen, verhoog je het uiteindelijke bedrijfsresultaat. Maar dan duurzaam en geleidelijk i.p.v. op de kortetermijnsucces. Constant top of mind blijven bij jouw doelgroep, zoals de grote gele M van MacDonalds. Of koning Toto in elk bushokje. Op het moment van rijden ben je (hopelijk) niet aan het gokken via Toto. Maar het kan er wel voor zorgen, dat jij diezelfde avond een nieuw betje zet via Toto op jouw favoriete voetbalwedstrijd. Niet meetbaar, wel resultaat.
Daarom kiest de ondernemer in veel gevallen voor Performance Marketing. Direct resultaat, inzicht in de opbrengsten en voor het gevoel de meest veilige strategie. Terwijl de grootste merken wél kiezen voor de combinatie. En jij mag raden welk bedrijf de hoogste ROI (Return on Investment) haalt.
Alles heeft zo zijn voor- en nadelen. Ook performance marketing of brand marketing. Opzich logisch. Met een goede combinatie van beide soorten marketing hef je de nadelen van elkaar op. Oftewel de gewenste sweetspot binnen jouw marketingstrategie.
Als je alleen gaat voor de korte termijn, zal je nooit de marktleider in jouw markt gaan worden. De concurrent komt vaker, bekender en sneller op het hoogste podium. Met als gevolg dat jij harder moet gaan werken voor hetzelfde resultaat. Of misschien zelfs de resultaten terug ziet lopen, omdat jouw merk onbekend is vergeleken bij de concurrent.
Ga je alles er aan doen om de focus op lange termijn te leggen, dan mis je de feedback. Van de belangrijkste personen: jouw klant. Wat het onmogelijk maakt om de lange termijn van jouw marketing goed meetbaar te maken. Want waarmee associeert de klant jouw merk? En onthoud de doelgroep ook jouw merk?
Hoe is jouw marketingbudget verdeeld? Gericht op de korte of lange termijn? Of wil je het budget anders gaan verdelen? Denk dan eens in termijnen. Welk deel moet op de kortetermijn resultaat opleveren om aan de lange termijn te kunnen werken? Bijvoorbeeld met de start van 70% korte termijn en 30% lange termijn. Waarna je vervolgens gaat schalen naar een 50-50% verdeling. Afhankelijk van de branche waar jouw bedrijf in werkt. Hoe groter het budget op de lange termijn wordt, hoe meer resultaat je zult behalen. Tenzij je Performance en branding niet combineert. Dan beperk jij het resultaat op de lange termijn.