October 13, 2022
Aron Zomer

Achter de Swoosh - boekreview #1 "Shoe Dog"

Boekenstapel met het boek 'Shoe Dog' over de oprichting van Nike.

Je kent de naam Phil Knight misschien niet, maar ik durf te wedden dat je zijn bedrijf kent. Nike. De swoosh. Gewoon doen. De kans is groot dat je op enig moment in je leven een stuk Nike merchandise hebt gekocht of gekregen. Maar hoeveel weet je eigenlijk over het bedrijf en zijn oprichter? In het boek "Shoe Dog" geeft Phil Knight de lezers een kijkje achter de schermen van de begindagen van Nike, van het nederige begin als kleine startup tot de uiteindelijke status als wereldwijde grootmacht.

De groei van Nike

"Shoe Dog" verhaalt over Phil Knight's reis van atletiekster aan de Stanford Universiteit tot het opstarten van zijn eigen bedrijf, Blue Ribbon Sports, dat uiteindelijk Nike zou worden. Het was tijdens zijn tijd op Stanford dat Knight een "aha!" moment had en zich realiseerde dat er een markt was voor goedkope hardloopschoenen van hoge kwaliteit in de Verenigde Staten. Na zijn afstuderen maakte hij een reis naar Japan, waar hij de leidinggevenden van Tiger Shoes (nu bekend als Asics) ontmoette. Hij wist een deal te sluiten om de schoenen van Tiger in de VS te importeren, en Blue Ribbon Sports was geboren.

In de begindagen was Nike vooral een mamma en pappa onderneming. Elk aspect van het bedrijf, van het importeren van de schoenen tot het verkopen ervan uit de kofferbak van Knight's auto, werd gedaan door Knight en zijn kleine team. Maar toen de populariteit van Nike begon te groeien, groeide ook het bedrijf. Aan het begin van de jaren zeventig was Nike overgestapt van een importbedrijf op de productie van eigen schoenen, mede dankzij de introductie van nieuwe technologieën als synthetisch rubber en nylon cordura. In 1980 genereerde Nike een omzet van 270 miljoen dollar en was het een begrip geworden


Wat "Shoe Dog" zo interessant maakt is dat het niet alleen inzicht geeft in hoe Nike succesvol werd, maar ook in hoe bedrijven in het algemeen werken. Het is een inspirerend verhaal over wat met hard werken en toewijding bereikt kan worden, maar ook een waarschuwend verhaal over het belang om altijd open te staan voor verandering en aanpassingsvermogen.

5 dingen die je kunt leren van de oprichter van Nike, Phil Knight

1. Het begint allemaal met een idee. Elk groot bedrijf begint met één enkel idee. Voor Nike was dat idee om hardloopschoenen van hoge kwaliteit uit Japan te importeren en ze in de VS te verkopen voor een concurrerende prijs. Knight had geen ervaring in de schoenenindustrie en geen idee hoe hij moest beginnen, maar hij had een visie en hij was vastbesloten die te verwezenlijken.

2. Je hoeft (en moet) niet vanaf het begin alle antwoorden te hebben. Toen Knight Nike wilde oprichten, wist hij niets van de schoenenindustrie of hoe je een bedrijf moest beginnen. Hij leerde gaandeweg, maakte onderweg fouten en corrigeerde waar nodig. Je hoeft niet vanaf dag 1 alles te weten; begin gewoon, maak een plan en schaaf bij terwijl je gaandeweg de details uitzoekt.

3. Richt je op je klant, niet op je concurrentie. Het is gemakkelijk om verstrikt te raken in wat je concurrenten doen en uit het oog te verliezen wat belangrijk is: je klanten. Knight was meer gericht op het maken van een geweldig product waar hardlopers van zouden houden dan op het verslaan van zijn concurrenten. Daardoor werd Nike al snel de keuze bij uitstek voor hardlopers van alle niveaus, van amateurs tot Olympische atleten.

4. Zorg altijd voor innovatie en consistentie. De sleutel tot elk succesvol bedrijf is voortdurende innovatie en consistentie. Als iets niet werkt, wees dan niet bang om te veranderen en iets nieuws te proberen totdat je vindt wat wel werkt. Toen bijvoorbeeld de eerste reclamecampagnes van Nike geen belangstelling wekten, nam Knight een jong reclamebureau in de arm dat de nu beroemde slogan "Just Do It" bedacht en Nike op de kaart zette.

5. Soms moet je risico's nemen - en die zijn niet altijd lonend. Om Nike te laten groeien, wist Knight dat hij risico's moest nemen - zelfs als die risico's niet altijd lonend waren. Hij zette bijvoorbeeld groots in op het contracteren van Michael Jordan als sponsor van Nike schoenen, ook al was Jordan toen nog een onbewezen groentje. De gok loonde en hielp Nike te veranderen in een wereldmacht. Maar niet elk risico zal zo succesvol zijn als dat ene; soms sla je (letterlijk of figuurlijk) mis. Het belangrijkste is om van je mislukkingen te leren en door te gaan.



In "Shoe Dog" geeft Phil Knight de lezers een kijkje in hoe hij Nike van een kleine startup tot een van de meest herkenbare merken ter wereld bracht. Het is een inspirerend verhaal over hard werken en toewijding, maar ook een herinnering dat bedrijven altijd open moeten staan voor verandering om relevant te blijven en te groeien. Als je geïnteresseerd bent in ondernemerschap of al een eigen bedrijf hebt, raad ik je ten zeerste aan dit boek te lezen. Ook te lezen voor echte Nike-fans natuurlijk.

Aanbevolen blogs

Heb je een idee?
Laten we meeten.