September 21, 2022
Aron Zomer

LinkedIn bouwt aan wereldwijd ‘Service Marketplace’ voor ZZP’ers/Freelancers

LinkedIn applicatie op een mobiele telefoon

LinkedIn staat bekend als hét platform om met mensen in contact te komen in bepaalde vakgebieden, personeel te werven en het adverteren van vacatures. Als uitbreiding is LinkedIn al langere tijd aan het bouwen aan haar nieuwe marktplaats voor ZZP’ers/Freelancers genaamd ‘Service Marketplace’. Freelancers kunnen een eigen profiel aanmaken en aangeven voor welke diensten ze ingehuurd kunnen worden. Ondernemers krijgen de kans om snel en professioneel personeel in te schakelen voor (korte) projecten.


LinkedIn is al sinds 2019 haar marktplaats voor ZZP’ers/Freelancers aan het testen in de Verenigde Staten en is sindsdien uitgebreid tot meer dan twee miljoen freelancers. Ondertussen wordt er gewerkt bij LinkedIn om het platform wereldwijd beschikbaar te maken voor iedere LinkedIn-gebruiker.


Wat is LinkedIn Services Marketplace?

ZZP’ers/Freelancers krijgen de mogelijkheid om hun diensten te vermelden in meer dan 200 functieomschrijvingen en het platform is van plan het uit te breiden naar nog meer. Op dit moment zijn er nog geen kosten aan verbonden. Als een opdrachtgever een opdracht heeft komt LinkedIn met de aanvulling ‘in Service Marketplace’. Als de opdrachtgever besluit daarop te klikken komt de lijst met geschikte kandidaten die diensten aanbieden waar hij/zij naar op zoek is. De kandidaten worden gerangschikt op basis van connecties. Heeft een medewerker van het bedrijf een connectie met de ZZP’er/freelancer? Dan maakt diegene een goede kans weergegeven te worden.


Welke categorieën biedt LinkedIn Service Marketplace?
  • Coaching & Mentorschap
  • Consultancy
  • Design
  • Evenementen
  • Financiële administratie
  • Financiën
  • Fotografie
  • Informatietechnologie
  • Recht
  • Marketing
  • Operations
  • Schrijven
  • Softwareontwikkeling
  • Vastgoed
  • Verbouwing
  • Verzekeringen

Elke categorie bevat ook haar eigen subcategorieën om tot in detail de juiste dienst aan te kunnen bieden waarin jij gespecialiseerd bent, maar dan zou het een ellendig lange lijst worden. Als je naar eigen profielpagina gaat vind je onder je profielfoto de optie ‘Aangeboden services’.

Heb je daarop geklikt? Top. Dan wordt het tijd om LinkedIn wat informatie te geven over de diensten die je aanbiedt als ZZP’er. Welke services verricht je allemaal voor bedrijven? In welke locatie ben je inzetbaar? Of, de al langer bestaande trends, werk je vanaf een andere locatie of zelfs ander land?

Beoordelingen

Het is geen verplichting om een indicatie te geven van de kosten voor de diensten die aangeboden worden. Op het platform zelf is het niet mogelijk om te onderhandelen over het (uur)tarief, offertes te sturen of facturen in rekening te brengen. LinkedIn wil de ZZP’ers/Freelancers echt in contact brengen met bedrijven en een samenwerking mogelijk maken. Na de connectie is het aan beide partijen zelf om tot een overeenkomst te komen.


Wat een belangrijk detail wordt is het beoordelingssysteem zoals we dat al kennen bij Google, Facebook en Marktplaats. Het is vooralsnog alleen mogelijk om vanuit de opdrachtgever de ZZP’er te evalueren. Opdrachtnemers kunnen geen commentaar kwijt over opdrachtgevers en de samenwerking. Klanten die reviews achterlaten worden ook wel eens ambassadeurs genoemd. Investeer jij met jouw bedrijf in (eerlijke) reviews vanuit jouw klanten?


Hoe kan ik als ZZP’er/Freelancer mijn LinkedIn profiel optimaliseren?

Er zijn genoeg blogjes te vinden die gaan over je profiel aanpassen. Wij gaan specifiek in over de Creator Mode van LinkedIn die al eerder in 2021 is uitgekomen. LinkedIn rolt namelijk de mogelijkheid tot live video’s en nieuwsbrieven uit via het persoonlijke profiel. Een nieuwsbrief via LinkedIn zonder een mail te sturen? Precies!

De update wordt gelanceerd voor alle gebruikers die nog geen toegang hebben tot de live video en nieuwsbrieven. Als je de Creator Modus al hebt ingeschakeld hoef je niets te doen, de nieuwe functies worden vanzelf geactiveerd. 

Zoals de naam eigenlijk al doet vermoeden is de Creator Modus een upgrade van een persoonlijk profiel naar een profiel die gespecialiseerd is in het maken van inhoud. Alle gebruikers van het platform krijgen de mogelijkheid om het in te schakelen, maar er zijn een paar dingen die je moet weten wat er verandert op je profiel:

  • De knop ‘Connectie’ op je profiel verandert in ‘Volgen’
  • Je profiel toont het aantal volgers in plaats van connecties.
  • De onderwerpen waar je over schrijft zijn aan te geven in je profiel via #hashtags


Dus naast de mogelijkheid om je diensten aan te bieden, kan je gelijk laten zien wat je expertises zijn en deel je waarde. 1+1=2 in dit geval! Maar hoe krijg je toegang van het platform toegang tot LinkedIn Live Video en LinkedIn-nieuwsbrieven? Hier zijn een aantal criteria voor:

  • Meer dan 150 volgers en/of connecties
  • Recent werk gedeeld zoals een post met tekst, afbeelding of video, publiceren van artikelen etc.
  • Een profiel die zich aan de regels van LinkedIn heeft gehouden


Nu je volgens de regels voldoet, is het tijd om een echte LinkedIn Creator te worden. Je schakelt deze modus als volgt in:

  • Klik op het Ik pictogram, rechts bovenaan de LinkedIn pagina 
  • Klik op Profiel bekijken
  • Klik onder Uw dashboard op Creatormodus: Uit
  • Lees de informatie goed en klik op Volgende
  • Stel vijf relevante #hashtags in waar je over schrijft
  • Klik op Opslaan

Gefeliciteerd! Je bent officieel in de Creator Modus 🎉

Mocht deze modus toch niets voor je zijn, dan kan je het altijd op dezelfde manier weer uitschakelen.


Aanbevolen blogs

Heb je een idee?
Laten we meeten.