Eerder bracht Twitter de nieuwe functie ‘Twitter Spaces’ uit en nu komt het social media platform met ‘Twitter Super Follows-abonnement’. Een verbeterde versie van het ‘gratis’ platform met nieuwe functies om het gebruiksgemak te verbeteren. Maar waarom zou je gaan betalen voor iets wat altijd gratis was? En welke kansen biedt het voor Twitteraars?
Als een platform geld gaat vragen voor (extra) functies, moeten deze interessant zijn voor de mensen die veel gebruik maken van Twitter. Daarnaast is het de vraag of dit de deur open zet voor andere social media platformen en het normaal wordt om een betaalde functie aan te bieden. Laten we eerst gaan kijken wat de betaalde variant, waarschijnlijk genaamd Twitter Blue, gaat inhouden en welke voordelen het biedt voor de gebruikers.
Betalen voor Twitter functies
Er werd al langere tijd gespeculeerd en gesproken over een betaalde functie en er was weinig bekend over de naam, prijs en welke functies aangeboden zouden gaan worden. Ondertussen is het duidelijk dat het een abonnement wordt, waarmee je toegang verkrijgt tot meerdere functies. Zo wordt het mogelijk om de beste Tweets, jouw favoriete Tweets of een reeks aan Tweets op te slaan. Twitter creëert daarmee jouw eigen ‘Bookmark Collection’. De Bookmark Collection functie maakt mogelijk om gemakkelijk terug te vinden voor als je de informatie op een later moment wilt toepassen.
De ondernemers of Twitteraars zullen het volgende moment herkennen. Na het versturen van de Tweet zie je toch een foutje in het bericht en Twitter maakt het niet mogelijk om het bericht aan te passen. Verwijderen en opnieuw beginnen. De ‘undo- functie’ is een timer die jou nog 5 tot 30 seconden (zelf instelbaar) de tijd geeft om na te denken. Want heb je veel volgers, geef je bepaalde adviezen waar mensen de meldingen voor inschakelen, dan kan een Tweet met ‘slecht’ advies of een bericht uit emotie al snel opgeslagen worden. En bij een screenshot ben je niet de eerste persoon waarbij het je achtervolgt, kijkende naar o.a. bepaalde politici.
Ook wordt voor de betalende consument de functie ‘Leesmodus’ beschikbaar. Met de leesmodus is het mogelijk om draadjes te lezen, zonder de extra opmaak. De lezer ziet dan voornamelijk tekst, zonder de interface-elementen. Ook is het mogelijk om verschillende kleuren app-iconen in te stellen, kan de lezer zelf zijn of haar kleurstijlen in de app kiezen en is er een aparte supportdienst beschikbaar voor ze. Alles om de leesbaarheid van de applicatie van Twitter en/of een interessante draad te vergroten.
Voor de Twitteraar ontstaat er een potentieel nieuw business model. In de afbeelding hierboven is te zien welke voorwaarden en stappen de Twitteraar moet doorlopen om geverifieerd te worden en mogelijk geld te verdienen aan zijn content. Zo moet het account minimaal 10.000 volgers hebben, meer dan 25 tweets in de afgelopen 30 dagen en de eigenaar moet minimaal 18 jaar zijn.
De Twitteraar krijgt na goedkeuring de functies om zijn of haar volgers extra’s aan te bieden en hen een persoonlijkere ervaring te geven door alle bonus content. Exclusieve Tweets, nieuwsbrieven, kortingen. En wanneer een ‘Super Follower’ zich abonneert op jouw content, krijgen ze een extra label waarmee ze de erkenning kunnen laten zien als ze ergens op reageren. Tijdens de aanmeldprocedure moet er aangegeven worden waar het account content over gaat schrijven en delen en waar de nieuwe functies voor gebruikt worden. Hiermee wordt elk betaald account gecategoriseerd en de ‘over-alles-bloggers’ gefilterd. Als het account eenmaal actief is, wordt zichtbaar wat de Twitteraar kan gaan verdienen.
Facebook reageerde snel door te werken aan ‘Exclusive Stories’ op het dochterbedrijf Instagram. Waarbij je als populaire gebruiker van het platform stories kunt delen met gebruikers die extra willen betalen voor de content. Zonder abonnement op de Exclusive Stories zijn ze wel te zien, maar wordt de inhoud verborgen. De nieuwe functie moet deel uit gaan maken van de strategie van Instagram. Waarmee gebruikers op meerdere manieren geld kunnen verdienen, een betere ondersteuning krijgen voor het aanbieden van merchandising of producten en een betere relatie kan opbouwen met zijn of haar fans. Daarmee lijkt in grote getallen op de functie ‘Super Follow’ van Twitter. Voor Instagram is het voornamelijk een nieuwe manier om haar advertentieomzet te vergroten.
Wat maakt Twitter een interessant platform en hoe gebruik je Twitter?
Het is heel goed mogelijk om een sterk merk te bouwen door gebruik van Twitter. Daarvoor is het belangrijk om te weten wie jouw doelgroep is, of hij/zij op het platform bevindt en daarop een goede social media strategie te bouwen. Als je deze gegevens goed in kaart hebt en je een grote following of terugkerende lezers krijgt, kan er nagedacht worden over een betaalde variant.
Er zijn grote hoeveelheden posts op Twitter en veel linken ook nog eens naar content van anderen. Twitter wordt als nieuwsplatform gezien en wordt goed gelezen en gevolgd door wetenschappers, journalisten, ondernemers en andere geïnteresseerden. Dat betekent dat jouw Tweet snel een groot bereik kan krijgen. Mooie voorbeelden van mensen die hun achterban in beweging brengen door Twitter zijn Elon Musk en Donald Trump. Musk maakt gretig gebruik van zijn volgers en invloed op de cryptomarkt, door over verschillende coins te Tweeten. Trump maakte vooral gebruik van Twitter om zijn mening, standpunten en kritiek te uiten op politieke zaken waarop zijn volgers weer reageren.
Twitter is daarmee een laagdrempelige maar wel een serieus mediaplatform waar iedereen zijn of haar kennis, expertise of mening kan delen. Wanneer dat beseft er is, kun je ook bedenken wat je erop zet en dat hetgeen ook de moeite waard moet zijn om te lezen. Hoe interessanter en waardevoller de informatie is, hoe meer mensen er op een positieve manier bereikt worden. Omdat de content van kwaliteit is, wordt er op ingehaakt. En dat is direct de kern. Zorg voor kwalitatieve content waar kennis mee wordt gedeeld. Geef de mensen een reden om je te volgen op twitter en het account groeit. Dat betekent niet dat na de 10e Tweet de betaalmuur geactiveerd moet worden, maar blijf consistent in het delen van kennis en informatie.
De grote struggle voor velen, wat ook gelijk een geweldige filter is voor ruis, is het maximaal aantal karakters wat gebruikt kan worden in een bericht. Wat voorheen 140 tekens waren, is vergroot naar 280. Hierdoor moet de plaatser van content goed nadenken over wat hij/zij wil overbrengen en op welke toon. Want het schuingedrukte gedeelte in dit kopje, is al meer dan 280 tekens en bestaat uit drie zinnen. Jouw bericht moet in weinig tekens de lezer triggeren om een dialoog aan te gaan of zich te verplaatsen naar jouw website.
Een nieuw businessmodel, een nieuwe geldstroom en minder afhankelijkheid van advertenties en data. Het gaat de laatste tijd veel over privacy van de consument. De advertentie-industrie wordt het moeilijker gemaakt om zorgvuldig de consument te tracken en besturingssystemen maken het elkaar moeilijk. Twitter heeft ook door dat het niet afhankelijk mag worden van één geldstroom en is zo de bakens aan het verzetten om de omzet in 2023 te verdubbelen.
Twitter wil ook meer waarde creëren voor de gebruikers die maandelijks willen betalen, maar is daarmee deels afhankelijk van de contentmakers en fanatieke twitteraars. Gaan zij gebruik maken van de nieuwe functies? Het abonnement gaat €2,99 euro kosten, wat een relatief lage prijs is. Wanneer de functies officieel uitrollen in Nederland is nog niet bekend. Maar als het aan Twitter ligt duurt dat niet lang meer. Zou jij betalen voor Twitter of andere sociale media-apps?