September 16, 2022
Aron Zomer

Zijn Facebook & Instagram het nog waard om op te adverteren?

Computer met een Facebook pagina voor Facebook Adverteren

Een advertentie in de krant is zo gemaakt. Een persoonlijk verhaal over het bedrijf wordt al lastiger en voor online adverteren trekken sommige ondernemers de portemonnee nog helemaal niet. ‘Facebook, ja dat ken ik wel’. ‘TikTok? Daar zit mijn dochter de hele dag filmpjes op te kijken, waarom zou ik daar willen adverteren?’. Wij snappen goed dat je soms de platformen door het bos niet meer ziet. 

En af en toe verdwijnt een platform en er staan altijd nieuwe spelers op de loer om de markt te betreden en aandeel van een ander te pakken. En dat is ook niet gek, elk jaar groeit het aantal gebruikers van social media boven de 15 jaar. En in 2022 gaan we richting de 14,000.000 miljoen (Newcom Research & Consultancy B.V., 2021). 

Als je denkt dat het aantal gebruikers veel is, schrik dan niet van het totale budget wat omgaat in advertenties op platformen. In 2022 wordt namelijk verwacht dat het bedrag van €290 miljard euro wordt bereikt. En in 2026 €283 miljard (Statista.com, 2021). Flink wat concurrentie over de wereld, niet?

In dit artikel nemen wij jou mee in de twee bekendste platformen: Facebook & Instagram.

Facebook

Het platform van Mark Zuckerberg is zonder twijfel één van de bekendste platformen. Het dagelijkse gebruik op het platform neemt elk jaar nog steeds toe, ondanks dat het sinds 2016 daling onder voor de jongere generatie van 15-19 jaar. Daar is het dagelijks gebruik percentage van bijna 70% naar 20%! gedaald. Maar met een gebruikersaantal van 10.4 miljoen gebruikers in Nederland, is de kans zeer aannemelijk dat jouw doelgroep zich hier nog steeds bevindt.

Want de grootste groep op facebook blijft bestaan uit mannen en vrouwen tussen de 25 en 34 jaar. En met een verdeling man/vrouw met 53,3% vrouwen in 2021 en 46,7% mannen (Statista.com, 2022) over het totaal aantal gebruikers van Facebook liggen hier zeker mogelijkheden voor ondernemers. 

Waarom wil je adverteren op Facebook?

De kans is groot dat adverteren zinvol is voor jouw bedrijf. Business to consumer maar ook zeker business to business kan er op verschillende manieren geadverteerd worden op het platform. Facebook biedt namelijk interessante mogelijkheden om je doelgroep te bereiken. Oké nice! Welke doelstellingen dan precies?

  • Het vergroten van je merkbekendheid
  • Betrokkenheid genereren (paginalikes, reacties, evenement aanmeldingen, chatberichten bijvoorbeeld)
  • Bezoekers naar je website
  • Applicatie Installaties
  • Lead genereren
  • Conversie / directe verkopen

Of gewoonweg zoveel mogelijk mensen bereiken om belangrijk nieuws te verspreiden. Maar zoals je ziet gaat het op Facebook een stapje verder dan alleen dat. En veel wordt het zelfs gecombineerd, van merkbekendheid tot directe conversies om jouw bedrijf te laten groeien. Het platform is een groot dataverzamelaar van gebruikers en weet waarschijnlijk sneller dat de tube tandpasta bijna leeg is dan wijzelf. En kan daarmee heel goed inschatten bij welke gebruikers de kans het grootst is dat zij jouw advertentie interessant vinden. Voor de gekozen doelstelling natuurlijk

Jouw doelgroep is aanwezig

Een advertentie voor een doelstelling is zo gekozen. Maar om jouw doelgroep te kennen moet je daadwerkelijk achter de behoefte komen. Hier kan je persona's voor inzetten. Binnen Facebook krijg je namelijk een uitgebreide mogelijkheid om je doelgroep tot in detail te specificeren. Onder andere op de kenmerken:

  • Leeftijd
  • Geslacht
  • Locatie
  • Taal
  • Gebeurtenis (getrouwd, verhuisd, in verbouwing)
  • Interesses & gedrag (Yoga, gamen, sushi)

Met deze twee voordelen kan je voor het eerste dilemma komen te staan.. Ga ik mijn doelgroep zoveel mogelijk afbakenen en heel gericht adverteren? Of toch in de breedte met een groot bereik. Zeker door verschillende kenmerken te combineren kan je het gewenste resultaat behalen dat je voor ogen had.

Remarketing

Nieuwe mensen in aanraking laten komen met jouw bedrijf is natuurlijk geweldig. Maar het kan ook super interessant zijn om mensen te bereiken die al met je bedrijf in aanraking zijn gekomen. Via je Facebookpagina, Instagrampagina, website, advertentie en noem maar op. Met remarketing stel je advertenties in aan mensen die je website al hebben bezocht. Dit gebeurt op basis van cookies die op uw website worden geplaatst. 

Door een remarketingcampagne op te zetten, is het mogelijk websitebezoekers opnieuw aanspreken met als doel ze terug te laten keren naar de website of op een andere manier betrokken te raken bij uw bedrijf. Advertenties zorgen ervoor dat u weer "eerste" bent voor uw doelgroep en kunnen ze een extra duwtje in de rug geven om ze te overtuigen en te laten converteren. Zeker voor producten en diensten waar het besluitvormingsproces/klantreis langer duurt, vaak in de business to business markt. Remarketing is een ideale tool om "warm" te blijven met jouw bedrijf.

Naast een remarketing groep is het bovendien mogelijk om een vergelijkbare doelgroep in te stellen. Dit noemen we een lookalike doelgroep. Hierbij stelt Facebook zelf een grotere doelgroep samen op basis van de specifieke kenmerken van je remarketing doelgroep. Op basis van deze kenmerken worden profielen gevonden die overeenkomsten vertonen in zaken zoals demografie, interesses en gedrag. Zo kun je een mogelijk interessante doelgroep bereiken die je eerder niet bereikte, waarbij de kans waarschijnlijk groter is dat je advertenties de gewenste interactie opleveren.

Adverteren op Facebook is goedkoop

Facebook is een goedkoop platform om te adverteren. Helemaal in vergelijking met de andere platformen. Door een dagbudget van een paar euro is het al mogelijk om goed te adverteren op Facebook, met resultaat. Doorlopend of met een start- en einddatum. Als er gekozen wordt voor een looptijdbudget (van datum tot datum) is het zelfs mogelijk om te kiezen op welke uren van de dag je de advertentie wilt laten draaien en op welke dagen. Adverteren via een advertentieplanning zodat je nooit over je budget heen gaat, mooier kan het niet. Toch?

Als je bezig gaat met de advertentiecampagne geeft Facebook altijd een inschatting van het bereik van je doelgroep op basis van de instellingen en het budget. Zo kan je vooraf bepalen of je het gewenste resultaat kan behalen. Het budget, de looptijd, de doelgroep en de opgemaakte advertentie kan op elk moment aangepast worden.

Zo heb jij altijd controle op jouw campagne en biedt Facebook de kansen tot succes.

Instagram

Het tweede platform is Instagram, wat in 2012 voor een miljard dollar gekocht werd door Facebook. En met succes. Het platform is sindsdien tot 2020 flink gestegen onder de gebruikers. Met 5.9 miljoen gebruikers is het geen kleine speler. Maar het afgelopen jaar vlakt de stijging toch wat af. Voornamelijk onder jongeren tussen de 15 en 19 jaar en bij gebruikers boven de 40 is er nauwelijks meer groei te zien. 

Net als bij Facebook, heeft de leeftijdsgroep van 25 tot 34 de overhand en ligt de totale verdeling aardig op dezelfde lijn. Met 56% vrouwen en 44% mannen doen de twee platformen niet onder van elkaar (Napoleoncat.com, 2022).

Waarom wil je adverteren op Instagram?

Als Facebook interessant is voor jouw bedrijf, dan is Instagram dat hoogstwaarschijnlijk ook. Binnen hetzelfde advertentieplatform van Facebook kan je ook adverteren op Instagram. Dat betekent dat je maar één keer de omgeving hoeft te leren. Wel zo fijn. En daarnaast zijn de aangehaalde punten bij Facebook ook toepasbaar bij Instagram. Maar welke voordelen biedt Instagram nog meer?

Hoge betrokkenheid

Advertenties op Instagram lijken net op een ‘echte’ post. Waar niet voor betaald is. Niet alleen zorgt het voor de consument dat Instagram fijn blijft. Ook zorgt het er voor dat de consument niet je advertentie overslaat omdat ze zeker weten dat het om een advertentie gaat. Helemaal wanneer er een grafisch ontwerper met jou samenwerkt. Mooie, goede visuals zijn de eerste stap naar een goede advertentie. Of dit een foto, slideshow, carrousel of video is. Het beeld is de eerste stap.

Ondanks dat het gebruik wat afgenomen is, blijft de betrokkenheid onder de gebruikers nog steeds het hoogst. Een betrokkenheid waar Facebook en Twitter jaloers op zijn. En dat voor het lage tarief waar we het tijdens de Facebook-voordelen al over hadden. De kans dat consumenten je berichten liken, opslaan, delen of reageren is aanwezig zodat dat je mensen bereikt die nog nooit van jouw merk of bedrijf hebben gehoord.

Stories

Als je actief bent op Instagram, dan ben je ook bekend met de Instagram stories. Een slideshow met foto’s van gebruikers waar zij de dag delen, informatie laten zien of nieuwtjes tijdelijk naar buiten brengen. Een optie die veel gebruikt wordt door de gebruikers en laagdrempelig om doorheen te scrollen om snel op de hoogte te komen. Oftewel een uitgelezen kans om jouw advertentie er tussen te zetten en op te vallen!

Instagram Shopping

Voor gebruikers voelt winkelen op platforms als Pinterest en Instagram natuurlijk aan. Met de komst van Instagram Shopping zijn gebruikers gewend om op foto's te klikken voor meer informatie en vervolgens doorgestuurd te worden naar de bijbehorende landingspagina. Het maakt het ook natuurlijk voor gebruikers om uw advertentie op deze manier te behandelen en vervolgens op uw website terecht te komen door erop te klikken. 

Via Instagram is het mogelijk om gebruik te maken van Instagram Shopping. De gratis variant waarmee je producten kunt taggen in de afbeeldingen, wat veel interessante mogelijkheden voor de ondernemers kan bieden met een winkel/webshop.

Aanbevolen blogs

Heb je een idee?
Laten we meeten.