Een ticket kopen, reizen, netwerken en plaatsnemen op een stoel om te luisteren naar grote sprekers die jou van kennis voorzien. Tot een tijdje terug was dit gebruikelijk, maar met het nieuwe social media platform lijkt dat grotendeels verleden tijd. Maar wat is Clubhouse? En waarom praat iedereen over het platform alsof het al jaren bestaat?
Een tijd terug schreef Elon Musk op Twitter ‘On Clubhouse tonight on 10 pm LA time’. Zijn Tweet werd massaal gedeeld, gelezen en er werd veel op gereageerd. Want wat bedoelde Elon Musk met ‘On Clubhouse tonight’? Als tech-ondernemer is hij enthousiast over het nieuwe platform en praat graag over waarom hij Clubhouse zo geweldig vindt. Ruim anderhalf uur stond hij op het online podium om te praten met 5000 andere gebruikers, waardoor het platform vervolgens al snel groeide naar 2 miljoen gebruikers. Het was in Amerika dan ook een kwestie van tijd tot andere grote namen als Oprah Winfrey, Kevin Hart en Drake op het platform actief werden. Ook in Nederland is er al gebruik gemaakt van Clubhouse. Waaronder door onze eigen minister-president Mark Rutte.
Wat is Clubhouse?
Allereerst is het goed om te weten dat Clubhouse een nieuw soort social media platform is en ook daadwerkelijk totaal anders is dan de bekende platformen zoals Facebook, Instagram en het sinds kort niet meer weg te denken Tik Tok. Clubhouse draait niet om tekst, foto’s en video’s zoals wij gewend zijn als gebruiker van social media. Het draait allemaal om audio. Binnen Clubhouse is het doel niet eindeloos door scrollen zonder aandacht te hebben voor wat je ogen zien, maar bij Clubhouse draait het echt om aanwezig te zijn en te luisteren naar het onderwerp waarin jij geïnteresseerd bent. De beste vergelijking van Clubhouse met andere media is de podcast. Maar Clubhouse is meer. Binnen de applicatie is het mogelijk om een ‘kamer/gesprek’ te maken waarbij je gebruikers kan uitnodigen om de kamer binnen te komen. In de kamer wordt vervolgens het audiogesprek gevoerd en kunnen de bezoekers meeluisteren, vragen stellen of discussies voeren over het onderwerp. De eigenaar kan managers/moderators aanstellen om het gesprek te managen. Zij bepalen wie aan het woord is en de mogelijkheid krijgt om vragen te stellen of zich te mengen binnen een discussie. Om aan te geven dat jij een vraag hebt voor één van de sprekers, kan je in de applicatie op een knop te drukken waardoor jij je hand opsteekt.
Hoe dit er uit ziet?
Afgelopen week heb ik kamers gevonden om te luisteren en mee te praten over de meerwaarde van de applicatie Clubhouse. Om de juiste mensen te vinden die mij alles zouden kunnen vertellen over een vrij nieuw platform, had ik normaal gesproken goed moeten zoeken naar ondernemers, marketeers of podcasts waar over het onderwerp gepraat wordt. Nu liep ik vanuit kantoor ‘even’ een online ruimte in met onder andere de mediastrateeg van Nick & Simon en Rens Kroes, de redacteur van de Volkskrant en de bekende ondernemer en influencer Bas Smit. Door samen de krachten te bundelen, kennis te delen en de mogelijkheid die je krijgt om als bezoeker te reageren is de manier van communiceren zo laagdrempelig en functioneel dat het heel makkelijk is om dagelijks even te kijken welke onderwerpen besproken worden door sprekers die jij interessant vindt. De COVID-19 pandemie helpt bij het succes van Clubhouse. Door de maatregelen biedt het platform een manier van communiceren naast de bekende tools als Teams of Zoom.De applicatie is helaas nog niet voor iedereen toegankelijk en te gebruiken. Want zonder uitnodiging van een al geregistreerd lid is het niet mogelijk om in het platform te komen. Het is wel mogelijk om alvast een account aan te maken, maar je komt in de wachtrij te staan en niemand weet precies hoe lang deze lijst is. Daarnaast is Clubhouse alleen te downloaden op een Iphone, maar het is al wel door de makers bevestigd, dat er druk wordt gewerkt aan de Android versie. Oprichters Paul Davison en Rohan Seth zeiden in verschillende interviews dat het plan was rustig op te schalen. Maar de strategie om de applicatie schaars toegankelijk te maken blijkt een goede zet. Overal wordt er inmiddels over Clubhouse gepraat.
Er zijn een aantal punten waarover je kan discussiëren of het nadelen zijn voor het platform, of dat het een bewuste keuze is om (nog) niet te gebruiken. Het is namelijk niet mogelijk om gesprekken terug te luisteren of op te nemen. Ook zit er geen chatmogelijkheid ingebouwd, het is daarom alleen mogelijk om live met mensen te praten in de kamers, snel een berichtje sturen voor- of achteraf gaat niet werken. Volgens The New York Times zou Facebook momenteel werken aan een kloon van de audiochatapp Clubhouse en Twitter was al bezig met de functie genaamd Spaces. Dit laat zien dat de grote namen meekijken en de ontwikkeling goed in de gaten houden. De toekomst zal uitwijzen of de applicatie baanbrekend genoeg is om zich te kunnen plaatsen tussen alle andere mediaplatformen. In Amerika is Clubhouse razendsnel gegroeid en sterk gestart. Nederland volgt langzaamaan. Maar het kan snel gaan. Ik blijf het platform in ieder geval goed in de gaten houden en ben erg benieuwd naar hoe andere bedrijven en merken op de trend of hype van Clubhouse gaan inspelen.